FANDOM

Elements-icon.png Узагальнення: даний розділ є частиною загальної статті «Раси».

Айлейд (самоназва — cаліачі (saliache)) — одна з рас Нірну в серії комп'ютерних ігор The Elder Scrolls.

Загальні відомості Редагувати

Kign Laloriaran.png

Лалоріаран Діран, айлейдський король

Айлейди, або Дикі Ельфи, вони ж Хартлендські високі ельфи — одна з ельфійських рас, що покинула острови Саммерсет і поселилася окремо від інших мерів на території сучасного Сироділу і, частково, Аргонії (барсебічні айлейди) приблизно в середині Меретичної Ери. У з ряду причин вони були змушені переселитися у Валенвуд, Хаммерфелл і Хай Рок.

Відомо, що вони були високомірним народом, вони заперечували можливість рівного спілкування з іншими расами, через що і отримали прізвисько «Дикі ельфи». Як і всі представники ельфійського роду, айлейди мали крихку будову тіла, але були дуже спритними. Виглядали всі представники даої раси як і всі мери того часу (приблизно як сучасні альтмери), але відрізнялися золотистим кольором шкіри.

ІсторіяРедагувати

Поява. Ранній айлейдський період Редагувати

Історія айлейдів як окремої раси ельфів бере початок ще в часи початку Меретійської Ери, коли окрема група альдмерів під керівництвом Топала Морехода досліджує і наносить на карту морські шляхи Тамріеля і річки Нібен, що знаходить на півдні материка. Там вони отримують у своє володіння Вісім Островів на озері Румаре - землі, де в майбутньому стоятиме Вежа Білого Золота. Цей дарунок надав ельфам звіриний народ, що жив там, якого Топал навчив писемності.

З часом Топал і його команда, а також невеличкі купки альдмерів, поступово переселяються на нововідкриті землі Сироділа, де починають освоювати джунглі навколо річки Нібен і будівництво перших міст-держав. Так з'явилися перші айлейди.

Золотий вік Редагувати

Десь в середині Меретійської Ери починається і завершується будівництво Вежі Білого Золота, а також міста навколо неї, що відоме нині як Старий шлях. Вежа та її околиці стають політичним і культурним центром айлейдських міст-держав до самого падіння імперії.

Протягом всього проміжку влади айлейдів (декілька тисячоліть) ця раса все більше і більше розширює кордони, будуючи все більше полісів. Поступово вони повністю взяли під контроль місцевість навколо Нібена, а потім і весь Сироділ. За його межі айлейди вважали за краще не виходити, створюючи свою власну, відокремлену від інших ельфійських народів, імперію.

Падіння імперії Редагувати

Так продовжувалося приблизно до , коли відбулося повстання недійських племен, що були в айлейдів рабами. Очолювала повстання «Королева рабів» також відома як Ал-Еш інакше Алессія.

Статуя Алессії.jpg

Скульптура Алессії в Імперському Місті.

На початку війни удача була повністю на стороні айлейдських королів: повсталі люди були загнані в кут і практично винищені. Проте відбулася подія, що докорінно змінила хід війни — прибуття Пелінала Вайтстрейка (дуже таємнича і спірна особа). Неди, котрих вів Пелінал (який практично сам винищував цілі армії ельфів), почали витискати своїх колишніх хазяїнів. До них також приєдналися армії Старого Королівства нордів під керівництвом Моріхауса.

Об'єднана армія була непереможною силою, що швидко завоювала всі поліси айлейдів. Останньою їх метою стала Вежа Білого Золота - наймогучніша цитадель айлейдів.

В 243 Вежа Білого Золота пала під натиском людської армії, що забило останній цвях в домовину айлейдського правління.

Повоєнні роки. Пізній айлейдський період Редагувати

Хоча деякі з айлейдських королів і змогли домовитися з новою Імперією людей, піддтримуючи свої міста ще декілька століть, але поступово вони занепадали, поки не були закинуті зовсім. Відомо, що деяка частина саліачі кинула свої міста і переселилася у Валенвуд. Останнім заселеним айлейдським містом Сіроділа став Неналата.

В 1Е 393 Алессіанський орден, який очолював аббат Космас, проводив зачистку стародавнього айлейдського храму Маладу (що з ельфійської перекладається як Високий Собор). Повідомлялося, що під стелею змара жили «демони», але вони всі були знищені під час нападу. Найімовірніше, це була остання маштабна стпроба айлейдів повернути собі втрачені позиції.

Потім, колись «Дикі ельфи» були поступово ассимільовані чи витіснені, що в результаті призвело до повного зникнення цієї раси.

Релігія Редагувати

У першу чергу сіліачі вшановували даедричних Лордів. Часті згадки Мерідії (наприклад, у «Трактаті про Мерід-Нунд») дозволяє припустити, що вона була покровителькою цієї раси. З іншої сторони, із історичних джерел, стає ясно, що в крайньому разі у Пізній айлейдський період один із кланів сіліачі (біженці з Неналати) були служителями Принца Знань - Хермеуса Мори. Є також відомості і про те, що айлейди із міста Абагарлас були служителями Молага Бала. Із всього цього можна зробити припущення, що кожне з айлейдських племен вшановувало свого, окремого бога.

Варто також сказати про барсебічних айлейдів Аргонії. Є імовірність, що ці племена поклонялися не даедра, а аедра.

Побут і культура Редагувати

Стихією айлейдів була магія, тому кожен представник цієї раси був майстерним магом. Вони створили те, що пізніше назвали магічною школою Зміни. Детальніше про їх уміння в цій області можна прочитати в книзі "Дитя Нібену".

Політичний і державний устрійРедагувати

Особливістю айлейдського державного устрою (як і в інших ельфійських рас, що покинули Саммерсет) була політична роздробленість. Вся їх територія була поділен на області, кожна з яких була підконтрольною своєму місту, яким керував король-маг, який і визначав внутрішню політику області. Ця роздробленість в решті решт зіграла з айлейдами злий жарт, бо безперервні громадянські війни між кланами в результаті стали не меньшою причиною падіння імперії ніж повстання рабів. Найбільшим містом, а також політичним і культурним центром, був вище згаданий Старий шлях, в якому розташовувалася Вежа Білого Золота.

Стосунки з іншими расамиРедагувати

Як вже говорилося, айлейди були пихатою расою. Тому недійські племена людей, що також жили на території Сироділа, були перетворені на рабів.

Життя людей в містах-державах ельфів багато в чому залежала від правителя. Якщо в деяких поселеннях людям жилося більш-меньш добре, то в багатьох інших полісах вони були на рівні робочої худоби. Містом, де було найбільше людей був Сард, нині відомий як Сардавар Лід (саме там народилася Алессія). В Сарді не було і згадки про свободу. Навіть сім'ю та ім'я люди не могли обирати самі. Умови їх життя були теж жахливими: вони спали на холодній підлозі, місяцями не милися, недоїдали... Їх змушували рухати каміння і висушувати поля, тримати в порядку храми і дороги, могли катувати просто за бажанням хазяїна, а їхні тіла могли використовувати як скульптури із плоті, що було популярним у диких ельфів.

Але найжахливішим місцем для людей було місто Сея-Тар (у наші дні - Сеятатар), у якому правив король-чародій Хадхул, більш відомий як «Вогняний король». У його царстві створювалися зілля шляхом введення дейдронів у живі організми, що дозволяло подивитися на нові види катувань. У вихідні вночі на спеціальних аренах влаштовувалися різноманітні ігрища й забави, одною з яких було підпалювання дітей та цькування їх тиграми.

Імовірно айлейди продовжили свої морські подорожі, початі ще Топалом, і існує величезна імовірність того, що вони досягли навіть берегів Акавіру. Підтвердженням цьому є той факт, що у кінці , в руїнах міста Трамб, мародерами був знайдений гарно схований і надійно захищений меч, що мав акавірське походження, точніше був виробом раси цаескі. Це говорить про те, що раса айлейдів, імовірно, контактувала з жителями інших континенті (дуже імовірно, що вони були в цьому першими).

Знання і досягнення Редагувати

«Із вогню — життя, із світла — магія»
~ Айлейди

Айлейди думали, що Нірн створений із чотирьох основних елементів: землі, води, світла і повітря. Із всіх видів світла зоряне сяйво вони вважали найтоншою його формою, бо саме зірки айлейди пов'язували з світом Етеріуса - джерелом всієї магічної сили. Звичний нам п'ятий елемент «вогонь» сіліачі вважали слабкою та викривленою формою світла, який, як вже казалося вище, айлейдські філософи ототожнювали з первинними магічними принципами.

Іноді на землі можна знайти його частинки під назвою «метеор». Найчастіше такі частинки складаються із «Метеоритного заліза» - металу, що високо цінується у ковалів та магів за магічні властивості; саме з нього створювалися ельфійські обладунки та зброя для айлейдських воїнів, що чимось відзначились.

Також метеоритне залізо є головним матеріалом для айлейдських колодязів - стародавніх магічних артефактів, які можна знайти по всьому Сироділу. Закономірність їх розташування залишається загадкою, але вчені думають, що колодязі стоять на перетині магічних потоків, тим самим невідомим способом вони черпають силу із зоряного світла. Звичайно, колодязі стоять не просто так - з їх допомогою будь-яка розумна істота може відновити і підвищити свій запас магічних сил.

Інший, менш розповсюджений вид частинок Етеріуса, носить назву «Метеоритне скло», із якого виготовляють велкіндські камені і камені варла.

Також варто зазначити, що айлейдські майстри змогли створити особливих істот - вартові статуї. Вони охоронял айлейдські міста від небажаного вторгнення ззовні.

Внутрішнє життя міст Редагувати

Сучасному досліднику вельми важко уявити щоденне життя айлейдів. Це пов'язано з тим, що практично всі айлейдські будівлі були розграбовані, імовірно, ще в період кінця . На сьогодні в містах можна побачити лише голі стіни й кам'яні предмети інтер'єру (столи та лавки), які не можуть бути виненесі назовні або згнити. Вся ця сумна картина сумно освітлюється світлом ламп, зроблених із каменів варла.

Підземні комплекис айлейдів були лише малою частиної їх міст (найімовірніше - палаци для багатіїв, або цвинтарі), а більша частина населення могла жити і на поверхні, у звичайних будинках. Цю теорію підтрерджує практично повна відсутність розділених, тупикових кімнат в руїнах айлейдів. З іншої сторони проти цієї теорії свідчить зовнішнє влаштування міст: на їх території нема практично жодної будівлі, із чого виходить, що всі жителі проживали в підземній частині міст.

Також має право на життя версія, що ті частини руїн, що збереглися на момент проходження гри, були споконвічно призначені для якихось ритуалів і/або поховань. Велика кількість саркофагів і заглиблень в стінах, массові зустрічі з примарами, зомбі та іншою нежиттю характерні для склепів. Лави і трибуни, що часто зустрічаються тут, цілком могли бути використані для якихось массових обрядів. Також на користь цього варіанту говорить те, що на поверхні нема жодного айлейдського цвинтаря або чогось подібного.

Так чи інакше, але багато із життя айлейдів залишається незрозумілим для нас.

Айлейдська абетка Редагувати

Айлейди, як і всі інші народи, мали свою власну мову і алфавіт. Їхня мова важка, але цілком піддається перекладу. Написи їхніх текстів можна знайти в багатьох руїнах міст, а також в книгах.

Айлейдіс, який іноді називають Старим Сироділіком — мова, що використовувалася расою айлейдів. Походить напряму від Ельнофекса. Айлейди в різних провінціях говорили, скоріше за все, на незначно (за виключенням валенвудських айлейдів) відмінних діалектах.

Мова айлейдів має спільний родовід з іншими ельфійськимим мовами. Тому іноді зустрічаються слова, однакові для декількох мов мерів. Не дивлячись на відмінності іноді зустрічаються схожі слова і в сучасній людській мові - Тамріеликі. Це може бути пов'язано з поневоленням айлейдами недів.

Артефакти айлейдів Редагувати

Велкіндські камені Редагувати

Найросповсюдженіші айлейдські артефакти - велкіндські камені. Це великі прозорі кристали кольору морської хвилі в металевій оправі. Ці артефакти здатні повністю відновлювати магічну енергію того, хто їх використовує. При цьому вони зникають. У книзі «Магія, народжена небом» говориться про те, що велкіндські камені - айлейдські магічні артефакти, що виготовлені з метеоритного заліза і метеоритного скла.

Pin-icon.png Нотаткаварто сказати, що до кінця свого правління айлейди навчилися вирощувати ці камені.

Відомо, що у великих поселеннях айлейдів існували та звані «Великі велкіндські камені». Є версія, що «великий велкіндський камінь, серце кожного стародавнього айлейдського міста, відповідав за все магічне влаштування життя поселення». Всі ці артефакти до теперішнього часу вважаються втраченими. Останній великий камінь грає важливу роль в основній сюжетній лінії The Elder Scrolls IV: Oblivion.

Камені варла Редагувати

Камені варла — набагато рідкісніші і більш дорогі артефакти. Трохи більші велкіндських і білого кольору, камені варла здатні повністю заряджати будь яку кількість зачарованих предметів, також зникаючи при використанні. У книзі «Магія, народжена небом» також припускається їх космічне походження, інших доказів нема.

«Чорні камені варла» — охоронні артефакти. Зустрічаються практично у всіх айлейдських руїнах. Середнього розміру, ці камені мають темний віддінок, проте незадовго до того як вразити порушника вони світяться червоним. Здатні накопичувати і віддавати достатньо велекі згустки магічної енергії.

Інші артефакти Редагувати

Іноді в зруйнованих айлейдських поселеннях можна знайти айлейдські статї, які високо цінуються колекціонерами стародавностей.

Також існує два вражаючих артефакти, відомих як Корона Неналати і Корона Ліндаі. Особливо варто відзначити Чім-Ель Адабал — стародавній і могутній артефакт сіліачі, нині відомий більшості як Амулет Королів.

Броня і зброя Редагувати

Недивлячись на широкі знання в області магії, айлейди не боялися і ближнього бою. І хоча вони самі не експериментували у створені броні і зброї, але завдяки використанню знаннь своїх пращурів, альдмерів, айлейди створювали для своїх воїнів файні обладунки, що нині звуться ельфійськими. Прості воїни, не маючи ніяких відзнак, користувалися стандартними варіантами цієї екіпіровки. Ті ж, що відзачилися, винагороджувалися зачарованими обладунками і зброєю. Цими предметами вони гордилися і пильнували їх, як зіницю ока.

Ельфійська зброя і обладунки, що залишилися в немалій кількості по всьому Сироділу, самі по собі є витворами мистецтва. Ельфійські обладунки і щити на вигляд складаються із маленьких золотих лусочок. Це найкращий і найдорожчий захист в грі. Найбільш підходящою визнають її для себе лучники і маги. Одна із її перевах - мала вага. Не випадково для навчання у майстра легкої броні в Сіроділі необхідно знойти саме ельфійську кірасу.

Відомі айлейди Редагувати

  • Умаріл Неоперений — айлейдський король-маг, що правив у Золотий вік айлейдської імперіх. Умаріл є ельфом лише наполовину - мати-айлейдка народила його від божественого батька. Був вбитий Пеліналом Вайтстрейком ід час облоги Вежі Білого Золота, якою він і правив. Проте, завдяки своїй напівбожественості, пізніше зміг повернутися у світ живих. Навколо цієї події побудований сюжет доповнення The Elder Scrolls IV: Knights of the Nine.
  • Лалоріаран Дінар — король-маг, що правив у Пізній айлейдський період містам Неналата. В історії більш відомий під прізвиськом «Останній король айлейдів».
  • Т'юрхан Фірр — айлейд, що вив у період і . Є автором багатьох книжок, в яких детально розповідає про традиції, звичаї та культуру своєї раси.
Люди БретонІмперецьКотрингНедНордОрмаРедгард
Акавірці Ка По'ТунКамальТанг МоЦаескі
Ет'ада ДаедраАедра
Інші ХістЕльнофей

Випадкова вікі